2023-08-10 05:30Press release

Instabee sluit zich aan bij het Science Based Targets initiative

Instabee solar panelsInstabee solar panels

Instabee - de combinatie van de Zweedse opgerichte last-mile bezorgmerken, Instabox en Budbee - sluit zich aan bij de toonaangevende dienst voor wetenschappelijk onderbouwde emissiedoelstellingen, het Science Based Targets initiative. Hiermee zal het bedrijf de lat verder verhogen voor duurzamer transport.

Instabee en haar onderliggende merken hebben het beperken van de negatieve invloed op de planeet sinds hun oprichting als prioriteit. Nu het klimaatvraagstuk belangrijker  en belangrijker wordt, concurreren veel bedrijven om het beste klimaatvriendelijke alternatief te bieden. Echter is het niet altijd eenvoudig te weten welke acties daadwerkelijk effectief zijn. Het Science Based Targets initiative (SBTi) ondersteunt bedrijven bij het vaststellen van wetenschappelijk onderbouwde emissiedoelstellingen. SBTi wordt onder andere gesteund door de VN en het WWF en wordt beschouwd als toonaangevend voor geloofwaardige emissiedoelstellingen.

In juli stuurde Instabee haar aanmelding in, waarmee zij zich ertoe verbindt om binnen 24 maanden wetenschappelijk onderbouwde doelen te stellen voor relatieve en absolute emissiereductie in het hele bedrijf. Om te worden goedgekeurd, zullen de doelen worden beoordeeld door de experts van SBTi.

"Ik ben ongelooflijk trots dat we nu klaar zijn om deze stap te zetten. Door wetenschappelijk onderbouwde en meetbare doelen te stellen, gebaseerd op kaders die zijn ontwikkeld door vooraanstaande experts, zorgen we voor een daadwerkelijk duurzame ontwikkeling en blijven we weg van communicatieruis," zegt Fredrik Hamilton, CEO en mede-oprichter van Instabee.

Instabee staat nu vermeld in de database van SBTi, en naarmate de doelen worden vastgesteld, zal men de ontwikkeling daar kunnen volgen.

"Dit is een natuurlijke volgende stap in ons actieve werk richting een duurzame e-commerce-ervaring. We starten nu een alomvattende bedrijfsanalyse om te identificeren wat we naast alle bestaande iniatieven nog verder kunnen doen om de wereldwijde opwarming tot 1,5⁰C te beperken," zegt Ann Sonne, communicatie- en duurzaamheidsmanager bij Instabee.