2023-06-14 06:00Press release

Instabee inviger toppmodern terminal i Örebro

Sorting machine in Instabee terminal.

Nu är Instabees helt nya och toppmoderna terminal i Örebro klar att tas i bruk och tillför därmed en strategiskt viktig nod i den växande koncernens logistiknätverk. Anläggningen kommer att vara en av de stora genomfartslederna för e-handelspaket i Sverige.

Det var i oktober förra året som Budbee kommunicerade att man påbörjat konstruktionen av en helt ny terminal i Örebro, en av Sveriges stora logistikhubbar. Terminalen, som ligger i handels- och logistikområdet Pilängen, är nu, helt enligt plan, redo att tas i bruk och kommer att hantera paket från såväl Instabox som Budbee. Byggnaden, som uppgår till nästan 4 400 kvm, rymmer lastkajer för såväl tyngre som lättare fordon, samt en sorteringsmaskin med kapacitet att hantera upp emot 100 000 paket per dygn.

“Det här är en strategiskt viktig nod för oss eftersom den binder samman norra och södra Sverige. Många handlare har lager i närheten vilket gör det enkelt för oss att injicera stora paketvolymer i vårt flöde. Örebro ligger också bra till för cross-docking av leveranser som ska vidare till Norge”, säger Fredrik Nyström, Nordenchef på Instabee.

I linje med Instabees fokus på hållbarhet så har byggnaden förberetts för installation av laddstolpar som kan nyttjas av leveransfordon, och solpaneler som gör det möjligt att bli självförsörjande på el.

Topics: Sweden

Instabee was founded in 2022 after combining Budbee and Instabox - two leading last-mile delivery companies with three consumer facing brands: Budbee, Instabox and Porterbuddy. Instabee is present in seven countries, serving thousands of online merchants, including ASOS, Zalando, Inditex and H&M and is on track to become the most admired European e-commerce enabler. Since the start, Instabee has focused on consumer-centric and sustainable solutions, offering deliveries to boxes and homes using muscle power, electricity, renewable diesel and biofuels. Through bespoke technical solutions, Instabee can guarantee optimal fill-rates and routing, minimising any unnecessary transports. Instabee is backed by Kinnevik, Creades and EQT among others.