2023-10-03 06:00Press release

Instabee har nu kollektivavtal

Från vänster: Fredrik Hamilton, VD och grundare Instabee, Tommy Wreeth, Ordförande Transport.

Den första oktober trädde kollektivavtalet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Instabee i kraft. Transportavtalet gäller nu för Instabees anställda förare och terminalarbetare i Sverige. Totalt sett omfattas omkring 700 medarbetare på samtliga Instabees terminaler runt om i landet.

I mars i år kunde Instabee, med de två konsumentvarumärkena Instabox och Budbee, och Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) meddela att man undertecknat en avsiktsförklaring avseende ingående av Transportavtalet för de anställda som omfattas av avtalsområdet. Ambitionen var att få allt på plats till oktober - en tidsplan som också hållit.

Den svenska partsmodellen har återigen levererat. Det är nu tydligt att den svenska modellen även fungerar i moderna bolag. I dag är en positiv dag för de anställda i Instabee och även för branschen i stort, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport.

Jag är stolt över det engagemang och arbete som organisationen har visat för att få allt på plats inför den här dagen och är nöjd med att vi nu omfattas av ett kollektivavtal för en betydande del av våra medarbetare". Det här har betydelse inte bara för oss utan för hela vår del av branschen, säger Fredrik Hamilton, vd och medgrundare Instabee.

Instabee är nu medlem i Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) som är en del av Transportföretagen.

Topics: Sweden